pondering-being-alone

Ik hou van mensen, sociale interactie, chillen met vrienden of een leuke avond in de kroeg. Maar soms, soms moet ik even chillen met mezelf. Gewoon om even alleen te zijn.

Alleenzaamheid

Lui, Lui en Wei (2014) vonden in hun onderzoek dat sociale interactie via een telefoon in relatie staat tot eenzaamheid. Zij omschrijven dat eenzaamheid ontstaat uit de cognitieve beoordeling dat de kwaliteit of kwantiteit van de sociale interactie onvoldoende is. Begrijp me niet verkeerd, het gevoel van eenzaamheid is niet iets wat ik hier wil prediken. Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre deze cognitieve beoordeling de afgelopen 5 tot 10 jaar is gevoed en gevormd door de aanwezigheid van voornamelijk mobiele telefoons. Zonder dat we er ons van bewust zijn, zijn we ondertussen zo geprogrammeerd dat we constant opzoek zijn naar een nieuwe impuls om aan onze interactiebehoefte te voldoen.

Dit onbewust geprogrammeerd zijn hangt samen met de benadering van Deuze (2012) dat wij ons leven in de media leven en bijvoorbeeld de telefoon onlosmakelijk aan ons verbonden is. Deze verschuiving heeft ervoor gezorgd dat wanneer de telefoon er niet is, men zich in een onnatuurlijke situatie bevindt. Ik had er een keer een gesprek over met een vriendin van mij. Zij gaf aan dat ze in tegenstelling tot mij nooit de behoefte heeft om alleen te zijn en altijd wel op zoek is naar sociale interactie, ook al is het als ze thuis alleen op de bank zit.

Maarja, wie ben ik?

Ik besef heel goed dat niet iedereen gelijk is in zijn gewoontes en behoeftes. Ieder individu is regisseur van zijn eigen leven, zijn eigen wereld. Voor mij betekent dat nadenken over je eigen leven, wat er bijvoorbeeld op een dag allemaal is gebeurd, hoe je hebt gehandeld, wat bepaalde gebeurtenissen met jou deden en wat dit betekent voor de toekomst. Bij het constant zoeken naar sociale interactie, waardoor je de bovenstaande vragen niet aan jezelf stelt maar indirect aan anderen, vergaat dit in mijn ogen belangrijke aspect.
aaeaaqaaaaaaaau3aaaajgfmymqyndlhltayntatnddlys1intnkltg2owflowi2zmu0zg

Als je die behoefte ook niet hebt, en jij vindt dat je leven zo goed is, wie ben ik dan om daar iets over te zeggen. Maar als persoonlijk voorstander van me-time kan ik zeker aanraden om in ons drukke leven af en toe een moment te pakken om even met jezelf te chillen en de buitenwereld voor een avond buiten jouw wereld te laten.

Liu, X., Liu, X. & Wei, R. (2014) Maintaining social connectedness in a fastchanging world: Examining the effects of mobile phone uses on loneliness among teens in Tibet. Mobile Media & Communication, 2(3), 318-334.

Deuze, M., Blank, P. & Speers, L. (2012). A Life Lived in Media. Digital Humanities Quaterly, 6(1), 1-15.


Enjoy being alone.

 

Plaats een reactie