Angel and devil on shoulder

Het digitale tijdperk waar wij in leven heeft er voor gezorgd dat wanneer wij een informatiebehoefte hebben, dit letterlijk binnen handbereik is. Bij de vergelijkingen van traditionele en nieuwe media in het artikel van Sundar en Limperos (2013) wordt er gekeken naar de manier waarop deze media een rol spelen bij het bevredigen van de behoefte van de gebruiker, zogenoemde gratifications. Waar in het artikel wordt aangegeven dat de nieuwe media nieuwe gratifications met zich meebrengt, is er bijvoorbeeld ook een generieke gratification in de vorm van informatie zoeken.

Voordat sociale media zijn intrede deed in ons leven, waren de manieren waarop men informatie kon vergaren meer beperkt en vereiste het meer moeite om toegang te krijgen tot de informatie. Dit is wat Treem en Leonardi (2012) omschrijven als visibility. De intrede van onder andere het internet, de mobiele telefoon en later de sociale media hebben ervoor gezorgd dat men steeds minder moeite hoeft te doen om de informatie te vergaren wat hun doel dient. Alleen, wanneer men het internet op gaat, is dit niet altijd direct met een duidelijk doel voor ogen. Sundar en Limperos (2013) geven aan dat de behoefte soms wordt gevormd door de interactie met media. Dit is waar in mijn ogen een kritiek punt ligt.

e7c1473db6161f5bf9c530c87c5a1641

Ethische reflectie

Waar ruimte is om behoefte te vormen, kunnen bedrijven hierin een kritieke rol spelen. Tsimonis en Dimitriadis (2014) geven aan dat bedrijven onder andere op sociale media zitten om hun verkoop te stimuleren. Hoe logisch dit ook mag zijn vanuit een marketingoogpunt, met de intrede van sociale media en het daarbij toenemen van de visibility van informatie brengt dit een ethisch vraagstuk met zich mee. Als het bedrijven steeds minder moeite kost om consumenten te beïnvloeden is de kans dat ethische verantwoordelijkheid plaats maakt voor omzetcijfers een aannemelijke. Een voorbeeld waar dit gebeurd vond plaats in 2008-2009 in Amerika. Een PR-bedrijf genaamd Reverb dat zijn dienstverlening aanbied aan game-developers is betrapt op het plaatsen van reviews van games die klanten van hen gemaakt hadden. Du, Bhattacharya en Sen (2010) geven in hun artikel aan dat hoe minder controle vanuit een bedrijf er over de zender van een boodschap is, hoe geloofwaardiger deze zender als bron is. Dit concept is toe te passen op de misleiding die Reverb als bedrijf creëerde. Zij deden zich voor als een gewone klant om ervoor te zorgen dat de verkoop van het spel gestimuleerd werd, omdat een objectieve klant als betrouwbaar wordt gezien door de consument. In werkelijkheid was het dus Reverb die als organisatie baat had bij een hogere omzet bij haar klant.

Het recht heeft gezegevierd, voor zover je daarvan kan spreken. Ze hebben alle reviews afkomstig van Reverb moet verwijderen en ze mogen het niet ooit nog een keer doen zonder aan te geven betrokken te zijn bij het spel. Onafhankelijk van de straf voor het bedrijf, als iemand die belang hecht aan ethiek vind ik de acties van Reverb als bedrijf een voorbeeld van een verontrustende ontwikkeling die het digitale tijdperk met zich meebrengt.


Dit MOET je lezen! 13 ways Facebook ads try to trick you. Klik snel op de link en zie hoe jij het slachtoffer wordt van de consumptiemaatschappij. 


Du, S., Bhattacharya, C.B., & Sen, S. (2010). Maximizing business returns to corporate social responsibility (CSR): The role of CSR communication. International Journal of Management Reviews, 12(1), 8-19.

Sundar, S. S., & Limperos, A. M. (2013). Uses and grats 2.0: New gratifications for new media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57(4), 504-525

Treem, J. W., & Leonardi, P. M. (2013). Social media use in organizations: Exploring the affordances of visibility, editability, persistence, and association. Annals of the International Communication Association, 36(1), 143-189.

Tsimonis, G, & Dimitradis, S. (2014). Brand strategies in social media. Marketing and Intelligence Planning, 32(3), 328-344. 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s